De Gooise Moordenaar (Tram)
Geplaatst op do 02 september 2021 in Geschiedenis
Met veel lawaai, gerammel en rook denderde hij door Het Gooi: De Gooise Moordenaar. De Gooise Stoomtram was berucht om zijn vele dodelijke ongevallen. Vandaar die bijnaam. In 1947 reed de tram voor het laatst naar Hilversum.
De Gooise Moordenaar
De geschiedenis van de Gooise Moordenaar gaat terug naar 1880. In dat jaar wordt de NV Gooise Tram opgericht. Hoewel er dan al een treinverbinding is tussen Amsterdam en Hilversum, zijn de tussen- en omliggende dorpen in het Gooi nog moeilijk te bereiken. Daar moest dus verandering in komen. Het startpunt van de tramlijn was het Weesperpoortstation in Amsterdam. Vanaf daar liep het traject via Diemen, Muiden, Muiderberg, Naarden en Laren naar Hilversum, met een zijlijn naar Blaricum in Huizen. In 1882 was het volledige traject af en vond op 15 april de officiële opening plaats. Vanaf dat moment was de ronkende en rammelende tram met zijn grote rookwolken een vaste verschijning in Hilversum.

Hoofdkantoor tram aan de Larenseweg
De eerste twintig jaar had de tramlijn wisselend succes en kon vooral in de zomer op klandizie rekenen van dagjesmensen. Maar door de opkomst van bussen verscheen er in de jaren naar de Eerste Wereldoorlog een geduchte concurrent. Het trambedrijf besloot daarom te moderniseren en koos voor een zogenaamde motortram. Als proef werden oude rijtuigen voorzien van een 6-cilindermotor en daarmee omgetoverd tot locomotief. Later schafte het trambedrijf, dat zijn naam inmiddels had veranderd naar Gooise Tramweg Mij. NV, nieuwe rijtuigen aan die goed in de smaak vielen bij de passagiers. In 1939 besloot men om het hoofdkantoor te verplaatsen naar de Larenseweg in Hilversum. Het gebouw staat er nog steeds en is nu het kantoor van Connexxion.
Bijnaam: Gooise Moordenaar
De tram was al snel berucht en kreeg de veelzeggende bijnaam Gooise Moordenaar. Auto’s waren er in die tijd nog niet (veel) en vervoer ging veelal te voet of met paard en wagen. Mensen waren niet berekend op de tram en konden de snelheid van het moderne voertuig niet goed inschatten. Daarnaast lag de trambaan op de normale weg, net zoals nu nog steeds in Amsterdam het geval is en daardoor reed de tram vaak dicht langs huizen en tuinen. Het metalen gevaarte maakte daardoor veel dodelijke slachtoffers. Bij twee botsingen vielen meerdere doden te betreuren. In 1927 botsten twee trams op elkaar en 1932 kwam de tram in aanvaring met een bus Duitse schoolkinderen. In totaal komen 117 mensen om het leven bij de vele ongevallen.
Wonen in de tram
Na de Tweede Wereldoorlog werd de tram overbodig. Het tracé onderhouden was duur en de bus was nou eenmaal veel flexibeler. Men kon de routes veranderen wanneer dat nodig was en bij drukte konden meer bussen ingezet worden. In 1947 stopte het trambedrijf met personenvervoer en in 1958 stopte men ook met vrachtvervoer. De tramwagons verdwenen echter niet direct uit Hilversum. Door woningnood na de Tweede Wereldoorlog kocht gemeente Hilversum 13 tramrijtuigen en bouwde deze om tot woningen voor starters. De wagons hebben tot 1974 op een terrein aan de Goudenregenlaan gestaan tot ze vervangen werden door echte huizen.
Oorspronkelijk artikel (niet meer beschikbaar)
Zie ook
- De onvergetelijke 'Gooische Moordenaar' - Albert Perk April 1994
- Gooische Stoomtram - Wikipedia
- Gooische Stoomtram - Langs de rails door Nico Split
- De Gooische stoomtram - J. Kruizinga - uit: VVOF Mededelingenblad december 1980, p. 10-15.